Přehled článků Zaostřeno duchovní život Písmo okultismus Vánoce

David Novák: Skandál Vánoc (a proč vědět nestačí)

Mezi nejvážnější provinění popisovaná ve Starém zákoně patří magie a věštění z hvězd. Skutečný vánoční bizár je, že obojí hraje při narození Krista nemalou roli.

ilustrace Gerd Altmann, Pixabay

Za Kristem nepřišli žádní tři králové, ale doslova tři „mágové“, a to, že se má narodit, nepoznali ze svatých Písem, ale z postavení hvězd. Jak se tato skandální zvěst mohla dostat do Písma, a navíc ještě do Matoušova evangelia, které bylo psáno především pro křesťany z Židů? Horší provokace snad ani neexistuje.

Aby byl kontrast pořádný, čteme, že poselství tří mágů je zkoumáno tehdejší náboženskou židovskou elitou – velekněžími a zákoníky, kteří Ježíšovo narození správně zakotvili do Písma, do Micheášova proroctví o narození Mesiáše. Kontrast je v tom, že na jedné straně stojí pohané, a navíc mágové, kteří čtou horoskopy, na straně druhé velekněží a zákoníci, kteří čtou Boží slovo. Obě dvě strany rozpoznaly, kdo se má v Betlémě narodit. Král Herodes dokonce slíbil, že se Ježíši půjde poklonit, ale... jak to dopadlo, všichni víme. Místo klanění nastalo vraždění.

Jedna skupina měla pochybné náboženské pozadí a pochybný zdroj informací. Náboženské pozadí i zdroj informací druhé skupiny byly naopak skvělé. Jenže ti „pochybní“ se nakonec Ježíši poklonit a uctít ho přišli, druhé zpráva o narození znepokojila a zůstali doma; Herodes se miminko Ježíše dokonce pokoušel odstranit.

Aby naše víra byla živá, musíme na Písmu postavit život. Až pak se dají věci do pohybu.

Jsme na konci roku, a tak se zkusme zamyslet, kolikrát jsme slyšeli nějaké informace o víře, o Ježíši, o křesťanství. A pak si položme otázku, nakolik nás to měnilo a co jsme díky Ježíši a slyšenému Božímu slovu začali dělat jinak. Možná jsme se leccos dozvěděli, jenže „vědět, a nekonat“ znamená nevědět. V Písmu pravda nespočívá jen v pochopení faktů, ale v konání na základě faktů. Rozdíl mezi mágy a Herodovým dvorem spočíval v kvalitě informací o narozeném Ježíši. Ty měl Herodes a jeho okolí jednoznačně lepší. Bible je přece hodnověrnější zdroj než konstelace hvězd. Jenže sama o sobě nám víru nedá. Aby naše víra byla živá, musíme na zdroji informací, jakým je Písmo, postavit život. Až pak se totiž dají věci do pohybu.

Napsal bych to ještě jinak: Představte si, že informaci, že 2 + 2 jsou 4, vám řekne někdo, kdo vystudoval „matfyz“. Stejnou informaci vám pak sdělí i žák první třídy. Zásadní v tomto případě není, kdo to řekl (byť jistě ten první je důvěryhodnějším zdrojem), ale co s tou informací uděláte a jaký dopad to bude mít na váš život. Problém naší víry není ve znalostech, ale v tom, když zůstane jen u nich.

Příběh Heroda je do extrému dohnaný paradox, kdy ani sebelepší zdroj informací o Kristu nepomůže, pokud se člověk nechce před Ježíšem pokořit a pokud na tom, co o Ježíši slyšel, nepostaví svůj život. Pak ho mohou zahanbit i mágové, kteří čtou horoskopy.


Bc. David Novák, M.Th., je předsedou Rady Církve bratrské, správcem sboru CB Praha 13-Stodůlky a vyučujícím na ETS.

Odemkněte si kompletní obsah webu!

Všechny články ke čtení i poslechu již od 41 Kč/měsíc. První měsíc jen za 1 Kč!

Koupit předplatné