Zůstaňte ve mně a já ve vás: Kristovo Tělo, Večeře Páně a „přijímání nehodně“
Oč Ježíši šlo, když uprostřed své poslední rozmluvy s učedníky před Golgatou použil onen zvláštní, radikální příklad vinné révy (J 15,4–5)? A jak to souvisí s Večeří Páně a s jejím hodným či nehodným způsobem přijímání? Dovolte, že začnu pohledem na širší souvislosti...
Audio pouze pro předplatitele
Trojjedinost zůstávání v Kristu
Zůstávání v Kristu je v Písmu ukázáno třemi způsoby a trojím způsobem se také projevuje v praxi. V dějinách se ovšem vždy jeden z těch způsobů projevoval dominantněji.
1. V historických církvích a také v rané době církevních otců se to projevovalo důrazem na fyzickou kontinuitu církve jako společenství Mesiášova Těla s důrazem na křest a na Večeři Páně jako na tajemství jeho přítomnosti u společného stolu (J 6,55–56).
2. Po těžké krizi církve přišla reformace s důrazem na Písmo jako na jediné měřítko naší víry a skutků. Bylo to ozdravné. Pak přišla různá evangelikální probuzení s ještě větším důrazem na Písmo. V 15. kapitole Jana Ježíš spojuje zůstávání v něm se zůstáváním v jeho slovu (J 15,7). Často se ovšem z úžasného daru Písma stalo suché teologické hašteření a štěpení Těla Kristova. Lidé si začali uvědomovat, že Slovo bez Ducha je pouhá litera, která dokáže zabíjet.
3. Pak přišlo letniční probuzení: Křesťanský ž ...
Celý článek je dostupný pouze pro naše předplatitele.
Máte-li předplatné, PŘIHLASTE SE.
Nemáte aktivní předplatné? Objednejte si ho.