Tomáš Dittrich: Mohla list Židům napsat žena?
O tom, že byla do Bible pojata literární díla žen, není pochyb. V Exodu 15,21 je zapsán text či spíše jen malá část textu písně, kterou složila Mirjam, sestra Mojžíše. Starozákonní Chana a novozákonní Marie jsou autorky spřízněných modliteb, které ukazují k Mesiáši a k Božímu království. Ale že by žena mohla napsat celý biblický spis? U knih Nového zákona autory vesměs známe, až na list Židům.
V Kralické Bibli čteme, že jeho autorem je Pavel, ale, na rozdíl od všech ostatních Pavlových epištol, to zde není uvedeno. Existuje i druhý závažný argumentem proti Pavlovu autorství: píše se tam, že naše záchrana „má svůj původ v tom, co říkal Pán, a byla nám potvrzena těmi, kteří to slyšeli.“ (Židům 2,3–4) Takhle by Pavel nepsal, protože s Kristem prožil intenzivní osobní setkání. Kromě toho má list Židům zřejmě nejkvalitnější řečtinu ze všech novozákonních knih, bohatší než evangelia i epištoly, o Zjevení nemluvě, což je ovšem jen podpůrný argument.
Podle Tertulliana je autorem listu Židům Barnabáš, Luther a další zase zastávali názor, že ho napsal Apollo. Zde ale vyvstává otázka, proč by se k jeho autorství v textu nepřihlásili, na rozdíl od všech ostatních autorů novozákonních listů. Mimi Haddadová přišla s domněnkou, že epištola není podepsaná proto, že její autorkou je žena – Priscilla.
Celý článek je dostupný pouze pro naše předplatitele.
Máte-li předplatné, PŘIHLASTE SE.
Nemáte aktivní předplatné? Objednejte si ho.