Mozek dospívajících a digitální zdraví: Nakolik mobily škodí?
Křesťanští rodiče a pracovníci s mládeží si dnes často kladou otázku, do jaké míry jsou chytrý telefon, tablet a neustálé připojení k sociálním sítím pro rozvoj naší mládeže užitečné, nebo škodlivé. Společenskovědní výzkumy bohužel ukazují, že od roku 2012 dochází u dospívajících k poklesu duševního zdraví, což se časově shoduje s rozvojem internetu a sociálních sítí.
Audio pouze pro předplatitele
Sociální psycholog Jonathan Haidt má teorii: „Příliš chráníme děti v reálném světě, kde potřebují hodně volné hry a autonomie, a nedostatečně je chráníme na internetu, kde nejsou vývojově připraveny na většinu toho, co se jim děje.“ Podle něj s příchodem přenosných internetových zařízení společnost nahradila dětství založené na hře dětstvím založeným na telefonu, čímž „zablokovala 4000 let lidského vývoje“. To vede k tomu, že děti méně spí, méně si hrají, jsou méně fyzicky aktivní a méně komunikují se svým okolím. Více se srovnávají, izolují, skrývají a jsou závislé.
Technologie, které používáme, a obsah, který konzumujeme, nejsou tak neutrální, jak se zdá.
Období dospívání je plné jedinečných biologických a vztahových výzev, které se objevují s nástupem puberty a pokračují až do 20–25 let. Mozek dospívajících sice touží po nových podnětech a učení, ale na konkrétní podněty je velmi citlivý. Když se ohlédneme za 20 lety neurovědy, studie ukazují, že chyt ...
Celý článek je dostupný pouze pro naše předplatitele.
Máte-li předplatné, PŘIHLASTE SE.
Nemáte aktivní předplatné? Objednejte si ho.